Alternate Text

Sluta röka

Här får du många tips för att lyckas sluta röka. När du slutar röka kan du känna ett starkt sug efter cigaretter. Suget efter cigaretter brukar bara stanna i några minuter. Det kan vara skönt att veta.

En person som gör segertecken med fingrarna, och säger 'Kolla, inga cigg här!'


Har du bestämt dig för att sluta röka? Bra! Det viktigaste är att du själv vill sluta röka.

Det är bra att förbereda dig. Det kan kännas i kroppen och påverka hur du mår, när du slutar röka. Du kanske också behöver ändra dina vanor lite.

Vi vill också tipsa om UMO:s app Fimpaaa! som kan hjälpa dig att sluta röka.

Så här kan du göra för att sluta röka:

1. Bestäm ett datum

Välj ett datum när du ska sluta röka, till exempel om två veckor. Då hinner du förbereda dig.

2. Anteckna när du röker

Under en dag, skriv ner svaret på de här frågorna varje gång du röker:

  • Vad är klockan?
  • Vad gör du?
  • Hur viktig känns cigaretten?
  • Hur känner du när du röker? Är du till exempel glad, ledsen eller stressad?

Det här är ett sätt att förbereda dig. Du blir medveten om vad rökningen betyder för dig.

3. Undvik vissa situationer och platser i början

Vilka situationer och vilka platser hör ihop med rökning för dig? Det är situationer och platser där det kan kännas jobbigt att inte röka, när du har slutat röka. Undvik dem i början.

4. Bestäm vad du ska göra när du blir röksugen

Det kan kännas svårt ibland, när du har slutat röka. Det kommer att kännas lättare om du förbereder dig.

Bestäm vad du ska göra när du blir röksugen. Några förslag:

  • Ät en frukt.
  • Ta ett tuggummi.
  • Drick ett glas vatten.
  • Borsta tänderna.
  • Gör något i mobilen
  • Tänk på hur mycket pengar du sparar när du inte köper cigaretter.

5. Släng cigaretterna

Släng alla cigaretter och tändare, senast den dag du har bestämt att du ska sluta röka.

6. Ät och drick ordentligt

Du blir mindre sugen på cigaretter om du inte är hungrig. Ät något när du vaknar. Drick vatten när du är röksugen eller törstig. Det är bättre än söta drycker, som läsk.

7. Våga känna röksuget

När du blir röksugen, känn hur det känns. Var i kroppen känns det? Vad tänker du på? Hur länge stannar känslan? Försök att slappna av.

Röksuget brukar bara stanna i några minuter. Det kan vara skönt att veta.

8. Ta hjälp av andra personer

Det kan vara skönt att få hjälp från andra personer, när du slutar röka. Berätta för någon du känner. Be personen att peppa dig. Säg om du vill ha hjälp med något särskilt, till exempel att kompisar inte ska röka när ni träffas.

Har du någon kompis som också vill sluta röka? Då kan ni hjälpa varandra.

Du kan få stöd för att sluta röka, från skolsköterskan, en ungdomsmottagning eller en vårdcentral. Du kan också ringa till Sluta-röka-linjen på telefonnummer 020-840000.

9. Var stolt och belöna dig själv

Du ska vara stolt varje gång du har klarat av röksuget utan att röka!

Belöna dig själv för att du slutar röka. Ge dig själv en present eller gör något roligt när du har klarat en dag, en vecka, två veckor, eller ett halvår. Du kan använda pengarna som du har sparat när du inte har köpt cigaretter.

Tänk på allt bra som har hänt, en tid efter att du har slutat röka. Har du märkt något särskilt? Skriv ner det du kommer på, eller berätta för någon.

I början kan du känna dig irriterad eller ledsen

En del personer känner sig irriterade, rastlösa eller ledsna, när de slutar röka. Hjärnan är van att få ämnet nikotin som finns i cigaretter, och vill ha det igen. Det kallas abstinens.

Abstinensen brukar kännas mest de första dagarna. Sen blir det mindre.

Det finns läkemedel som gör dig mindre röksugen

Det finns läkemedel som gör att du blir mindre sugen på cigaretter. Det finns till exempel tuggummin eller plåster med nikotin. Du kan köpa dem i mataffärer eller på apotek, om du är över 18 år. Om du är under 18 år behöver du träffa en läkare för att få läkemedel med nikotin.

Det finns också läkemedel utan nikotin. Du behöver träffa en läkare för att få de läkemedlen.

Försök igen om det inte funkade

Det är ganska vanligt att lockas att röka igen någon gång, efter att du har slutat röka. Det betyder inte att du har misslyckats totalt, eller att du inte kan sluta.

Försök att sluta igen. Nu har du ju tränat på det. Du vet vad som var lätt och vad som var svårt. Förbered dig extra noga på det som var svårt.

Det bästa är att sluta röka helt. Det brukar inte funka att röka en cigarett då och då.

Information om sidan

  • Redaktör:

    UMO:s redaktion
  • Faktagranskare:

    Läkare