Alternate Text

Tips för att sova bra

Det är viktigt att sova bra för att må bra. Men det är vanligt att sova dåligt ibland. Det kan till exempel bero på att du är orolig eller stressad. Här får du veta vad du kan göra för att sova bättre, och vilken hjälp du kan få.

En person som ligger i en säng och sover gott.

Du behöver sova för att din kropp ska utvecklas bra. Du behöver sova för att kroppens skydd mot sjukdomar ska funka. Hjärnan behöver sömn för att funka bra.

De flesta personer mår bra av att sova mellan åtta och nio timmar. Det bästa är att sova på natten, eftersom kroppen är gjord för att vara vaken på dagen och sova på natten.

Det här kan du pröva för att sova bättre

  • Försök att inte sova på dagen, eftersom det kan göra det svårt att somna på kvällen. Gå upp på morgonen även om du inte har sovit bra.
  • Rör på dig på dagen, till exempel genom att träna eller promenera. Kroppen är gjord för att röra på sig. Du kan känna dig gladare och märka att du sover bättre efter att du har rört på dig på något sätt.
  • Var utomhus varje dag. Dagsljus är bra för dig, och det är särskilt viktigt på vintern.
  • Ät mat som du mår bra av. Ät gärna på ungefär samma tider varje dag. Drick inte så mycket cola, kaffe, energidryck och te. Särskilt inte på eftermiddagen och kvällen, eftersom de dryckerna gör dig pigg. Drick inte alkohol.
  • Röker eller snusar du? Försök sluta eller göra det mindre. Cigaretter och snus innehåller nikotin, som kan göra det svårt att somna.
  • Försök ta det lugnt en timme innan du går och lägger dig. Stäng av mobilen och datorn, och släck starka lampor. Ät något om du är hungrig.
  • Gå upp ur sängen om du inte har somnat efter en halvtimme. Gör något annat en stund, som att läsa, äta lite, duscha eller ta en kort promenad.

Tips för att slappna av

Det blir lättare att sova om du är lugn.

  • Lyssna på musik som du känner dig lugn av.
  • Försök tänka på din andning. Känn hur du fyller lungorna med luft, och känn när luften släpps ut igen. Andas långsamt.
  • Fokusera på en kroppsdel i taget. Spänn kroppsdelen i några sekunder, och slappna sen av i den. Du kan börja med tårna och fortsätta med foten på den sidan, sen benet och så vidare tills du har gått igenom hela kroppen.
  • Använd någon app med avslappning.
  • Ha sex, till exempel genom att onanera.

Har du många tankar som gör det svårt att slappna av? Försök att inte låta tankarna skrämma dig. Pröva att säga till dig själv: ”Det här ska jag tänka på eller prata om i morgon, när jag är pigg. Men inte nu, för nu ska jag slappna av och få vila.”

En person som ligger i sängen med öppna ögon.

Alla har svårt att sova ibland

Ibland kan det vara svårt att somna. Ibland kanske du vaknar på natten och inte kan somna om. Eller så vaknar du tidigt och har sovit för lite.

Så är det för alla ibland. Det är inget konstigt och det brukar gå över.

Du kanske känner igen dig i något av det här om du sover dåligt:

  • Du känner dig trött och ledsen.
  • Du har ont i huvudet.
  • Du känner dig yr och illamående.
  • Du har svårt att koncentrera dig och att tänka.
  • Du känner dig stressad och irriterad.

Du kan få svårt att sova om du är stressad eller orolig

Det är vanligt att få svårt att sova om du är stressad, orolig eller ledsen. Till exempel när du ska ha ett prov i skolan eller om du tänker mycket på hur något ska bli. 

Det är svårt att slappna av eftersom du tänker mycket på det du oroar dig för. Du kanske inte sover så djupt och bra om du väl somnar.

Sömnen brukar bli bättre om situationen ändras.

Du kan bli trött av hemska upplevelser

Det är vanligt att bli trött om du har varit med om något mycket jobbigt. Då kan du behöva sova mer än vanligt en tid. 

Det är bra att söka hjälp om du känner dig mycket trött en lång tid. Du kan behöva hjälp för att må bättre. Börja med att berätta för någon hur du mår.

Du kan få mardrömmar om du är skrämd eller orolig

Det är vanligt att drömma om saker som skrämmer eller oroar dig. Du kan drömma mardrömmar även lång tid efter att du var med om hemska saker. 

Mardrömmar kan störa din sömn mycket. Du kan till exempel vakna och vågar kanske inte somna om. Du kan minnas drömmen tydligt och ha kvar den obehagliga känslan.

Det brukar kännas mindre skrämmande att tänka på mardrömmarna på dagen. Det är bra att berätta om drömmarna, för till exempel en kompis. Då kan det bli lättare för dig att våga gå och lägga dig på kvällen.

Du kan få hjälp om du sover dåligt

Du behöver inte vara orolig om du sover dåligt ibland. Men du ska söka hjälp om du sover dåligt i mer än några veckor.

Kontakta en ungdomsmottagning eller en vårdcentral. Du kan gå till skolsköterskan eller skolkuratorn om du går i skolan. Personen du träffar kan hjälpa dig att få mer stöd om det behövs. Du kan till exempel få prata med en psykolog, som kan hjälpa dig att må bättre så att du kan sova bra.

Du och den som hjälper dig behöver tillsammans ta reda på varför du sover dåligt. Det är de orsakerna du behöver få hjälp med. Du kan till exempel få prata om något som skrämmer dig och få hjälp att förstå hur det påverkar dig. Du kan också få lära dig att slappna av.

Det finns mediciner mot sömnproblem som kan hjälpa. Du behöver recept från en läkare för att få såna mediciner. De ska bara användas en kort tid. 

Information om sidan

  • Redaktör:

    UMO:s redaktion
  • Faktagranskare:

    Sjuksköterska, forskare om sömn